Symptomen frozen shoulder - Frozen Shoulder Kliniek
15503

Symptomen

Het eerste symptoom van een frozen shoulder is heftige pijn in de schouder. De schouder wordt daarna langzaam stijf. Een episode van een frozen shoulder kan in totaal maximaal 3 jaar duren en kent drie fases.

Heftige pijn

De pijnklachten beginnen sluipend, maar zijn snel overdag continue aanwezig en verergeren bij draaibewegingen van de schouder en arm.

In het eerste half jaar, de eerste fase van de frozen shoulder, staat de heftige pijn in de schouder op de voorgrond.

U kunt zelfs ’s nachts uit uw slaap gehouden worden door nachtpijn. De zeurende pijn die u ervaart kan uitstralen richting de nek, over de arm en zelfs richting de hand.

Stijfheid

De vaak heftige pijn zorgt ervoor dat de schouder minder beweegt, waardoor de schouder langzaam stijver wordt.

De mate van stijfheid bepaalt de mate van de bewegings­beperking. Naarmate de tijd vordert en de pijn toeneemt, worden de bewegingen boven schouderniveau moeizaam. De schouder kan niet meer zo gemakkelijk alle bewegingen maken. Dit is bijvoorbeeld merkbaar bij het pakken van spullen uit een hoge keukenkast of bij het aankleden.

Heeft u pijn of last van uw schouder en twijfelt u over de oorzaak van uw klachten, neem dan contact met ons op om te zien wat de mogelijkheden voor u zijn.

Het komt goed

De pijnklachten nemen langzaam af. Echter, door toename van stijf­heid kunnen problemen ontstaan bij de simpelste activiteiten zoals eten. Andere dagelijkse activiteiten kunnen zelfs moeilijk tot on­mogelijk worden, zoals haren kammen en een jas aantrekken.

Na maximaal 3 jaar herstelt de stijfheid van het schouder­gewricht zich vanzelf. Er zijn meestal geen restklachten aanwezig. Een frozen shoulder is self-limiting.

Neem contact op om te zien wat de mogelijkheden voor u zijn.