Frozen shoulder kliniek - MAJA/CLINIC voor Orthopedie & Fysiotherapie
De incidentie van frozen shoulder is 3%, 3 op de 100 mensen een frozen shoulder ontwikkelen. De FS+CLINIC biedt een frozen shoulder behandeltraject.
frozen shoulder, oorzaak
15451

De cijfers

De incidentie van frozen shoulder is 3%, dit betekent dat 3 op de 100 mensen een frozen shoulder ontwikkelen.

Een frozen shoulder komt vaker voor bij vrouwen, en meestal tussen 40 en 60 jaar. Onder kinderen is de aandoening zeer zeldzaam.

Bij 30% van de patienten komt een frozen shoulder uit­eindelijk dubbel­zijdig voor, echter meestal niet tegelijkertijd maar als opeen­volgende episodes.

Simon-Emmanuel Duplay

Geschiedenis Frozen shoulder

De oorzaak van een frozen shoulder is lang niet altijd duidelijk en ook van de patho­fysiologie, hoe en waarom ontstaat deze ziekte, is nog veel on­duidelijk.

In 1872 werd het beeld van een frozen shoulder al beschreven door de Fransman Simon-Emmanuel Duplay (1836 – 1924). Duplay beschreef de frozen shoulder als peri­articulaire pathologie. In plaats van een probleem in het schoudergewricht zelf duidde Duplay de structuren rond het gewricht aan als mogelijke oorzaak van de klachten.

Wetenschappelijk bewijs

Ondanks een gebrek aan weten­schappelijk bewijs voor de patho­fysiologie is bekend dat een lange periode van in­activiteit als gevolg van een blessure, ziekte of operatie kan zorgen voor ver­kleving van het gewrichts­kapsel.

Er zijn ook aanwijzingen gevonden die wijzen op een auto-immuun component bij de frozen shoulder. Dit is gebaseerd op gevonden verhoogde ontstekingswaarden in het bloed en een verhoogd HLA-B27 antigen.

Echter, ook spier inactiviteit van de rotator cuff spieren zou een grote rol kunnen spelen in de ontwikkeling van een frozen shoulder.

plus-1

Primaire frozen shoulder

Meestal wordt de schouder stijf zonder enige aan­leiding, dit wordt een primaire of idio­patische frozen shoulder genoemd. Een primaire frozen shoulder wordt vaker gezien bij suikerziekte (i.e. diabetes), schildklier­ziekten en bij de ziekte van Dupuytren.

Mensen met diabetes, neurologische aan­doeningen, long­ziekten, reumatoïde artritis of hartziekten hebben een verhoogd risico op een frozen shoulder.

Neem contact op om te zien wat de mogelijkheden voor u zijn.

plus-2

Secondaire frozen shoulder

Soms is er een aantoonbare oorzaak te vinden voor de stijf­heid in de schouder, dit wordt een secondaire frozen shoulder genoemd.

Er kan gedacht worden aan een trauma, bot­breuk of andere schouder­aandoening (e.g. bij SAPS of schou­der impingement) of na immobilisatie van het schouder­gerwricht bij een operatie aan de schouder of arm. Ook zijn er gevallen van frozen shoulder beschreven bij operaties in het gebied rond de schouder, zoals na borst- en longchirurgie.

Neem contact op om te zien wat de mogelijkheden voor u zijn.